Ny annonseplattform trenger gjennom støyen

Tekst: Madeleine Vehre Navekvien – Iteo AS

Kampen om oppmerksomheten er stor i et marked der stadig flere velger å betale seg ut av reklamer. – Vi leverer merkevarekjennskap uten distraksjoner, sier Eric Løe i Dagens Media. 

En av markedsføringsbransjens største utfordringer er å treffe målgruppene når de er mest mottakelige. Ikke bare skal de se annonsen, men aller helst også knytte en følelse til den.

– Det er her potensialet ligger på et treningssenter. Når skjermene er plassert akkurat der folk trener og ferdes får du folks oppmerksomhet og det blir minimalt med distraksjoner, sier Eric Løe, salg og markedssjef i Dagens Media. 

Sammen med resten av teamet i Dagens Media disponerer han skjermene til mer enn 270 treningssentre i Norge og dekker alle de store kjedene. Nå relanserer de plattformen for programmatisk annonsering i samarbeid med AdForm, og gjør det enda enklere å nå målgruppen bestående av mer enn 720 000 personer. I den nye plattformen kan annonsørene selv bestille annonsene digitalt og være live i løpet av kort tid.  

– De som lykkes best er de som benytter seg av historiefortelling, gjerne kombinert med dynamiske elementer. Annonsene hos oss har en vesentlig lenger eksponeringstid og dermed større mulighet til å leke med budskapet, det vanlige er at annonsørene leverer en pakke med stillbilder eller plakater, samt kortere eller lengre animasjoner. Sammen gjør vi et utvalg og setter opp en kampanje tilpasset kundens ønsker og behov, forteller Løe. 

Eric Løe, Salgs- og Markedssjef i Dagens Media (foto: John Foss)

Stålkontroll på målgruppen

Bruken av digital utendørsreklame (DOOH) har økt de siste årene. I siste ANFO-rapport mener 34 prosent av de største annonsørene at utendørsreklame gir best merkevarekjennskap, 26 prosent planlegger å øke bruken av dette i 2023.

– På gaten konkurrerer du med alt fra mobiler, til skilt, lys og butikker. Alle skriker etter oppmerksomhet, situasjonen er en annen på treningssenteret der brukerne aktivt søker etter noe å feste blikket på, forteller Løe.

Tall fra treningssentrene Dagens Media samarbeider med viser at en person i gjennomsnitt trener i 47 minutter, to ganger i uken. Med annonserotasjon hvert tiende minutt vil hver person i målgruppen eksponeres for annonsen 9,4 ganger per uke.

– I siste måling registrerte vi en gjenkjennelseseffekt på 70 prosent, forteller Løe før han avkrefter myten om at alle annonser på et treningssenter må handle om trening.  

– Det blir helt feil! Selvfølgelig når du dem som er opptatt av livsstil, sport og helse, men du treffer også foreldre, innovatører og næringsdrivende. Snittalderen på vår målgruppe er 34 år og ganske jevnt fordelt mellom menn og kvinner. Det er en attraktiv og bred målgruppe med høy utdannelse og kjøpekraft, sier han.   

Store muligheter for segmentering 

Med skjermer på treningssenter over hele landet er mulighetene gode for segmentering. Budskapet kan tilpasses, ikke bare på tidspunkt og lokasjon, men helt ned til vær og temperatur.  

– Vi tilbyr kostnadsfri endring av annonser. Flere av våre kunder gjør dette fast en gang i måneden, noen har også ulike budskap på ulike skjermer. Alt kan løses og endringene er live nesten med en gang, forteller Løe.   

Han er opptatt av å jobbe tett med kunden for å kunne levere på de behovene som de ønsker å løse.

– Våre kunder opplever dette som en fleksibel og effektiv markedsføringskanal, der de treffer målgruppen gjentatte ganger over tid enten det er snakk om en lang eller en kort kampanje. Det er gull verdt for bedrifter som skal bygge merkevare, eller ønsker å være top of mind når målgruppen går inn i butikken, avslutter han. 

Our screens

We have screens mounted in over 310 locations across the country. The information channel consists of the center’s own information to its members and advertising through Today’s Media. The entertainment channel offers 60 different channels with content that is specially adapted to the locations and replaces the traditional TV channels. These have advertising breaks every three minutes.

With good placements where people spend their time, we reach over 840,000 individuals every week

Kontakt oss i dag for et godt velkomsttilbud!

Vi sender deg gjerne et velkomsttilbud, en oversikt over våre lokasjoner og plasseringer, eksempler på annonsering og prisoversikt.